Gardiner för "dummies" :-)

Fick denna kommentaren av Sofie i inlägget om Blå/gula rummet:

Vad fint!! Jag är väldigt nyfiken på hur du "gör" dina gardiner? Hur hänger du upp dem etc? Skulle du kanske vilja fota & lägga upp en beskrivning? "gardiner for dummies" typ;) Är inte vän med symaskiner, men detta lät ju kanon:)

Ska här försöka beskriva och visa hur jag gjorde den....finns ju många som är utan symaskin.

Jag har här lånat min list jag har rullgardinen för att kunna visa, men liknande finns att köpa på Byggvaruhus.



Jag gör alltid gardinen halv cm bredare på varje sida än var listen är för jag vill inte den ska synas.

Hur lång listen ska vara avgör du själv, en del har den som jag har den och en del har den innanför själva fönsterkarmen....

Jag viker in sidorna dubbelt och stryker på med IKEA:s strykband och sen börjar det roliga...

Jag lägger listen på tyget och viker över tyget och häftar fast med häftpistolen det behövs inte så många jättemånga klammer (se bilden nedan för där kommer ytterligare häftklammer när strykbandet ligger på).

(Det borde/kan även funka med att lägga strykband mellan list och tyg och stryka lite försiktigt ist för att använda häftklammer, har inte testat men visst borde det funka eller? Fast tyget kanske rymmer lite innan man hunnit börja stryka???)



Sen lägger jag strykbandet över och sätter bara några klammer så det sitter någorlunda på plats

 

Sen viker jag runt tyget ett varv och sätter ytterligare lite klammer (inte många.) Detta blir ju inte in mot rummet så det gör ju inte så mycket om det sitter några klammer där men brukar sätta dom långt ut och där på tyget de verkar synas minst.



Sen vänder jag gardinen stryker lätt på rätsidan där strykbandet ligger. Gör man inte detta vill listen gärna falla tillbaka eller hur man nu beskriver det.



Sen skruvar jag i två öglor i överkant och två öglor eller såna som ser ut som ett L i väggen.



Här ser ni sidorna och resten




Att jag föredrar IKEA:s strykband är att man inte behöver stryka på och sen dra bort ett slags papper och sen stryk igen, detta band funkar bättre när man gör sån här gardin tycker jag iaf.


Det finns många fler sätt att göra såna här gardiner på.. men så här gör jag iaf när jag inte använder symaskinen....




Lycka till och ni är inga "dummies" om ni förstår min beskrivning:-)

Ha det så bra och visa gärna upp Era alster sedan...





Kommentarer
Postat av: milla-andante

Fasiken vad bra Mari!! Jag gillar ju att sy men dock inte raksöm till gardiner, det är ju så tråkigt... TACK för tipset!!

Just nu har jag snabbvarianten... några häftstift... hehe...

KRAM

2010-02-18 @ 14:16:26
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Sofie

Oh - vilken bra beskrivning! Vad glad jag blir. Detta ska jag testa snarast:) Vad snäll du är Mari som la upp en beskrivning! Tusen tack!!

2010-02-18 @ 16:00:49
Postat av: Min vrå...

Vilken bra ide! Det är ju inte alla som har lyckan att äga en symaskin. Tack för tipset!

2010-02-18 @ 18:16:04
URL: http://elinsvra.blogspot.com
Postat av: Pysseliten

men åhh vad smart ;) Det skulle jag sett tidigare nu har jag ju sytt min kappa . Mannen fixa symaskin är super glad :))) Spara hela 800:- som dom skulle ha för att bara kolla på den en service som dom sa .

Och den fixa mannen gratis :) Symd du iinte kunde åka med det hade varit kul med en träff .

Jag passera dig på torsdag ULLARED på lovet den 25 önska mig lycka till :))) Tro du jag är själv där ???

2010-02-18 @ 18:44:50
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: Therése

Det där var ju riktigt smart måste jag säga!

Skönt att slippa dra fram symaskinen ;-)



Och nu börjar du få det riktigt fint i din nya lägenhet!!

Du får ha en skön helg...kram!

2010-02-19 @ 14:40:55
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Väldigt bra beskrivning, förstår precis hur du går tillväga. Snyggt blir det!

Ha det bra!

Kram Rebecka

2010-02-19 @ 18:53:11
URL: http://roomdesign.blogg.se/
Postat av: InneoUte-Malin

Wow. Det där skulle kanske jag också kunna klara av. Perfekt att slippa sy. Fint blev det också. :-)



Ha en skön helg och hoppas att du blir av med förkylningen snart.



Kram Malin

2010-02-19 @ 20:35:54
URL: http://inneoute.blogg.se/
Postat av: Hanna

Smart tricks och snygga gardiner om du frågar mig ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0